Det er ingen tvil om at den beste vant. De som stemte via SMS har tilført SA rundt 3500 kroner. Jeg forutsetter at disse pengene tilfaller et veldedig formål nå i disse førjulstider…
I.
torsdag 13. desember 2007 kl 20
Regnestykket er nok ikke så enkelt. Det er flere som skal ha inntektene fra slike SMS-avstemninger. For ekesempel Telenor, Netcom og desslike.
SA sitter da igjen med ca 1,50 kroner per SMS.
Inntektene våre beløper seg dermed til moderate 1100 kroner. Disse pengene ble i kveld overrakt SFK Sparta under en tilstelning på Svaleskiva.
I tillegg delte vi ut premier for langt større verdier til både logo-designere og lesere som har stemt pr SMS.
All honnør til SA som på denne måten støtter den lokale idretten! Jeg tror langt flere ville ha stemt, hvis det hadde fremgått at deler av SMS-femmer’n tilfalt klubben.
I.
torsdag 13. desember 2007 kl 22
Å tro er en ting, virkeligheten er noe annet. Kun 730 stemte alså, selv etter den massive PR-kampanjen SA førte.
Det går forøvrig snart ikke en dag uten at vi hører om slagsmål (på og utenfor banen), knivstikking, opptøyer, svindel, trixing, lureri og annet snusk i fotballverdnen. Det er en trist utvikling. Da er det bra at Norsk Tipping skal prøve å stanse tidevannsbølgen av brutalisering, mobbing, juks, (men ikke spillerkjøp og månni, månni, månni) matteslagsmål, hulligannisme, kamptriksing, kashjuallisme og fascismeframvekst, som preger deler av fotballverdenen.
Men det er alså dette Sarpsborg Kommune vil støtte opp om. Er dette en sport som sosialdemokrater bør støtte?
Det er ungdomsarbeidet til SFK (og andre som driver barneidrett) som bør støttes, ikke fotballbizznizzen, spesiellt bør man legge vekt på etikk og real oppførsel blandt barn. Jeg fulgte barnefotballen en stund, og i løpet av få år, begynte en (det er vel galt å si brutalisering) veldig tøff holdning å bre seg nedover i knøttesystemet.
Men SFK skal ha skryt for satsinga på barn!! Hurra til de som jobber med onga!!!
Flua er et langt bedre symbol på byen vår, enn den borgen i den logoen som dessverre vant. Hvilken borg er det forresten snakk om – jordhaugen i borregaardsbakken? Greit nok at vi var tidlig ute med festningsanlegg, men de restene som står igjen er i sannhet ynkelige.
Flua interesserer og engasjerer langt utover kommunens grenser. Slik også Sparta skal gjøre. Jordhaugen i borregaardsbakken ligger derimot i veien for utviklingen (ny bro over elva). Tipper det var noen gamle sfk’ere som ville ha dette som symbolet for den nye klubben.
Dette var da innmari trist og flaut både for Ben Høst og klubben. Var det virkelig ingen fotballfrelste i Sarpsborg som så denne likheten (les: kopieringen) tidligere?
Jan O. B. B.
mandag 14. januar 2008 kl 11
“Opphavsmannen bak SFK Spartas logo hevder han aldri har sett logoen til Sydney FC”
Er vel litt for mange detaljer som tilsier at det er umulig. Kan han ikke bare si at dette var dumt av meg og legge det bak seg.
Jan O. B. B.
mandag 14. januar 2008 kl 13
Bedre å satse på noe som er litt mer særegent for distriktet, kanskje? Hvilken klubb i internasjonal fotball kan med hånden på hjertet si at den aldri har brukt en fotball?
Trist, ja. Og hvor langt har man egentlig kommet med logobruk i forhold til drakter osv…? Jeg synes SFK Sparta burde ta en ny uavhengig vurdering av forslagene fra logokonkurransen i høst, og samtidig åpne for at det kan sendes inn nye i løpet av denne uka. Tipper mange hoder har “modnet” litt siden sist, slik at nye logoforslag kan bli bedre :-)
Tom
mandag 14. januar 2008 kl 15
Ellers kan de vel gjøre som andre klubber gjør. Få en profesjonell til å lage en logo til klubben fra bunnen av… Har alltid ment at slike konkurranser kun er ok (legg merke til ok) til idèmyldring. Så klart å tydelig at noen kom med seriøse forslag, noen kom med tulleforslag (som f.eks. FFK’s logo i blå/hvit), mens andre kom med egne versjoner av andre klubbers logoer.
Vi ser jo nå hvordan utfallet av en slik konkurranse har blitt…
Du tar desverre feil Jan Oscar Bekken Gjestad. Jeg var med på konsultativ basis i produksjonen av denne logoen og så den ble bygget opp fra grunnen. Ingen annen logo ble brukt som “mal”. Om du tenker over det så er det garrantert noen 100 000 fotball klubb logoer i omløp i verden og da er det garrantert at det finnes noen som ligner hverandre.
Til Jan Oscar. Helt enig at dette er trist og leit. Det er jo helt klart at dette er et rent plagiat. Skulle ikke forundre meg om denne Høst muligens har studert i Australia. men Jan Oscar, jeg er rimelig opptatt av fotball, men hva som skjer utenfor Europa er nok vanskelig å vite så mye om for de fleste av oss , spesielt fra fotballnasjonen Australia. Så all honnør til den personen- Tobias N. ? som fant dette ut . ellers kunne dette blitt pinlig. Jeg har overhodet ingen tro på at dette er tilfeldigheter.
Hvordan i all værden kan du vite om dette er et plagiat eller ikke? Det irriterer meg at folk kommer med beskyldninger om noe de ikke har noe bakgrunn for å si. Det fins sikkert flere millioner logoer i værden og da er det vel ikke så rart at noen har litt likhetstrekk? Det fins sikkert mange logoer i værden som kan ligne på hverandre hvis man begynner å sammenligne litt! Skjerp dere!!!
De tre buene i skjoldet på Sydneys logo er noe av det som gjør den elegant. De reflekterer buene i Sydney-operaen, og skaper en flott helhet. Noe av problemet med å la seg inspirere av andres design er at slike detaljer blir uten mening i den “nye” logoen. Et design skal ikke bare se pent ut; det skal bety noe. For øvrig er detaljene for like – for ikke å si eksakt samsvarende – til at dette kan være tilfeldig. Korrekt nok, det er mange logoer som ligner på hverandre, men her er det for stor detaljlikhet til at den forklaringen er helt til å tro på.
… og for å gjøre det helt klart; jeg mener opp-ned-buene på skjoldet, som reflekterer operabygningen i topp på selve skjoldet. Flott detalj!!! Gratulerer til den som laget Sydneys logo.
Mitt hovedpoeng var ikke at Sydney kanskje ikke opprinnelig hadde logoen – det tror jeg nok de hadde selv om vi ikke vet sikkert.
Derimot var poenget at Ben Høst meget vel kan ha snakket sant da han hevdet han ikke har sett/kopiert Sydney FC sin logo – han kan ha fått den f.eks. fra Surat FC sin, eller noen andre dersom det eksisterer andre identisk like.
Men at det er snakk om en kopi er det naturligvis ingen som helst tvil om – blir for dumt dersom det ikke kommer en innrømmelse om det.
Det er hvorvidt det spiller noen rolle at det er snakk om en kopi som er det eneste viktige spørsmålet.
Logoen til Sydney FC betyr noe for laget og klubben. Fotballen for sporten og operahuset med/uten broen i bakgrunnen. Alle elementene har en betydning tilknyttet klubben og byen.
Logoen til Surat vet jeg ikke hvor seriøst jeg skal ta, da utespillerne spiller med sorte Liverpool-drakter og keeperen med rød Man Utd drakt!
Så har vi SFK Sparta da… Fotballen har sikkert samme betydning som i logoen til Sydney, og borgen har vell ett og annet med byen å gjøre. Men resten?..
SFK Sparta klarte ikke å redde Adeccoligaplassen sin sjøl, så da kan de vel liksågodt rappe en logo fra en klubb på den andre siden av jorda, så er det problemet løst! :D
Kan det være slik at det finnes et utvalg med “basislogoer” et eller annet sted, som designere bruker som utgangspunkt for videre arbeid med logoen for å gjøre den til “sin” med diverse personlige preg? Hvis det er flere som er så like som disse så kan det jo tyde på det!? Men det kan vel Ben Høst kanskje gi et svar på…..?
b
tirsdag 15. januar 2008 kl 10
Jarle, klar det finnes “maler” for slikt!
Om ikke Høst har sett Sydney sin, så har han nok sett en tisvarende et annet sted.
Når det er sagt, synes jeg logoen i seg selv er fin og at den bør kunne brukes…
I så fall vil jeg ikke karakterisere det som plagiat. Da vil jeg si at malen er et verktøy i arbeidet med å lage en logo. Jeg syns også at logoen er fin og jeg syns han har gjordt en bra jobb. Det kunne vært artig å sett “original-malen”.
b
tirsdag 15. januar 2008 kl 22
Jeg vet ikke hvilken bakgrunn de ulike samtaledeltakerne har fra design. Selv har jeg arbeidet i reklamebyrå- og designmiljøer fra midt på 80-tallet, og vet en god del om det. Det er i alle fall fire svar på spørsmålet: 1: Ja, det finnes selvsagt bøker og CD’er med “freeware” i form av tegninger, bilder, symboler og så videre, som alt kan brukes fritt. 2: Hvis man setter sammen slik “freeware” på en genuint nyskapende måte, vil det nye verket likevel kunne betraktes som designerens eget åndsverk. Vi kan selvsagt ikke utelukke at i alle fall deler av sydneylogoen er kopiert fra annet hold – men den er etter min mening likevel så kompleks at den uten tvil er et eget åndsverk, uansett de enkelte delenes opphav. Og 3 – som er det viktigste: Dette er likevel en avsporing av debatten. Den dreier seg om hvorvidt SFK Sparta-logoen er kopiert, eller om den er bygget opp fra grunnen av – uten “mal” å gå etter. Det siste er påstått i denne debatten, men enhver ser at det ikke kan være tilfelle. Hvorvidt det er Surats eller Sydneys logo som er utgangspunktet er uvesentlig; poenget er at SFK Sparta-logoen er kopiert, speilvendt og tillagt borgen. Rent juridisk er det fra advokathold gitt uttrykk for at den ligger sterkt opp mot plagiat. Det er et syn jeg deler, og det er utgangspunktet som ideelt sett burde ligget til grunn for klubbens fortsatte ønske om å bruke den. Litt flåsete sagt: Hadde dette vært en Frøken Norge-kåring, er sjansene store for at kronen hadde gått til nummer to. Jeg forstår godt at konkurransedeltakere som faktisk har skapt sine egne design føler seg sviktet når vinneren viste seg å være “litt for inspirert” fra annet hold. For ordens skyld: Jeg deltok ikke med noe design selv; jeg synes bare debatten er interessant rent prinsippielt. Det fjerde svaret er at profesjonelle reklamebyråer og designere i svært liten grad bruker slik “designfreeware” i sitt arbeid, men det har ingenting med denne debatten å gjøre.
Si meg. Har ikke denne saken snart gått litt vel utover sine egne proposisjoner??
Her har en ikke formelt nystartet klubb i samarbeid med lokalavisa utlyst en upretensiøs konkurranse om utformingen av logo. Premien til vinneren var i kategorien ”knapper og glansbilder”.
Hvem gjør slikt? Svaret er selvfølgelig: amatører
Hvem melder seg på slikt? Svaret er selvfølgelig: amatører
Hva er det som kommer inn av konkurransebidrag? Svaret er selvfølgelig: amatørhåndverk.
Altså:
Amatører har dermed henvendt seg til amatører og fått amatørhåndverk.
Kan vi bli overrasket over at det i denne sammenhengen benyttes wizards, freeware, cliparts, sjablonger og eller ferdige utarbeidede maler?
Kan vi da, i denne sammenhengen, bringe inn tema som åndsverklov og andre juridiske formalia? Personlig anser jeg ikke dette som mer åndsverk enn en Powerpointpresentasjon raska sammen på 8 minutter på en PC med 3 minutters oppstartstid.
Så hvor ligger den egentlige problemstillingen? Hos den som utarbeidet forslaget? I den ikke våkne jurykomiteen? Hos utformerne av konkurransekriteriene? Eller hos oppdragsbestillerne?
Ikke vet jeg, men jeg innbiller meg at i en hver profesjonell sammenheng ville det, i forbindelse med noe så sentralt som utformingen av den fremtidige logoen, vært naturlig å kun henvende seg til et profesjonelt miljø.
Til firma som virkelig jobbet med åndsverk, firma som naturlig tar seg betalt for hva det var verd, firma som aldri gav fra seg åndsverkrettighetene og som visste å ta seg betalt for all framtidig benyttelse av logoens bruk.
Skal man virkelig bringe inn juridiske elementer som ”Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. av 12. mai 1961” bør man også se på muligheten for å anta at nettopp det å utlyse en engangspremiert, men ikke (!) honorert, amatørkonkurranse i lokalavisa kan være et bevisst forsøk på å unngå følgende av den såkalte åndsverkloven.
Beste herr Torstein Viddal
I et enkelt forsøk på å svare i dine termer og formuleringer:
Dersom du frykter en framtid preget av reduksjon og dekonstruktivialisme . . . syntes du det da er helt greit at de tilstøtende samfunnsprosessene er amatørhåndverk utført av amatører eller ser du for deg et eller flere profesjonelt ledet organ hvor man ihensyntar handlinger og metoder gjennomført etter de lover, regler og normer som er vanlig å benytte for tilsvarende arbeidsfelt.
Kommentarer
Det er ingen tvil om at den beste vant. De som stemte via SMS har tilført SA rundt 3500 kroner. Jeg forutsetter at disse pengene tilfaller et veldedig formål nå i disse førjulstider…
Regnestykket er nok ikke så enkelt. Det er flere som skal ha inntektene fra slike SMS-avstemninger. For ekesempel Telenor, Netcom og desslike.
SA sitter da igjen med ca 1,50 kroner per SMS.
Inntektene våre beløper seg dermed til moderate 1100 kroner. Disse pengene ble i kveld overrakt SFK Sparta under en tilstelning på Svaleskiva.
I tillegg delte vi ut premier for langt større verdier til både logo-designere og lesere som har stemt pr SMS.
Jeg synes den ligner på min logo jeg, bare at jeg ville ha den med fossen som bakgrunn.
1100 / 1,5 = ca 730 som stemte og er interesser i fotball?
All honnør til SA som på denne måten støtter den lokale idretten! Jeg tror langt flere ville ha stemt, hvis det hadde fremgått at deler av SMS-femmer’n tilfalt klubben.
Å tro er en ting, virkeligheten er noe annet. Kun 730 stemte alså, selv etter den massive PR-kampanjen SA førte.
Det går forøvrig snart ikke en dag uten at vi hører om slagsmål (på og utenfor banen), knivstikking, opptøyer, svindel, trixing, lureri og annet snusk i fotballverdnen. Det er en trist utvikling. Da er det bra at Norsk Tipping skal prøve å stanse tidevannsbølgen av brutalisering, mobbing, juks, (men ikke spillerkjøp og månni, månni, månni) matteslagsmål, hulligannisme, kamptriksing, kashjuallisme og fascismeframvekst, som preger deler av fotballverdenen.
Men det er alså dette Sarpsborg Kommune vil støtte opp om. Er dette en sport som sosialdemokrater bør støtte?
Det er ungdomsarbeidet til SFK (og andre som driver barneidrett) som bør støttes, ikke fotballbizznizzen, spesiellt bør man legge vekt på etikk og real oppførsel blandt barn. Jeg fulgte barnefotballen en stund, og i løpet av få år, begynte en (det er vel galt å si brutalisering) veldig tøff holdning å bre seg nedover i knøttesystemet.
Men SFK skal ha skryt for satsinga på barn!! Hurra til de som jobber med onga!!!
Gratuler Ben Høst! Suveren logo!
Tuneflue-logoen var best.
Flua er et langt bedre symbol på byen vår, enn den borgen i den logoen som dessverre vant. Hvilken borg er det forresten snakk om – jordhaugen i borregaardsbakken? Greit nok at vi var tidlig ute med festningsanlegg, men de restene som står igjen er i sannhet ynkelige.
Flua interesserer og engasjerer langt utover kommunens grenser. Slik også Sparta skal gjøre. Jordhaugen i borregaardsbakken ligger derimot i veien for utviklingen (ny bro over elva). Tipper det var noen gamle sfk’ere som ville ha dette som symbolet for den nye klubben.
Kan denne logoen faktisk brukes? Den er jo strengt tatt en kopi av logoen til en annen fotballklubb…
Hvilken klubb er logoen kopert fra da? har du en link eller et navn?
Logoen til Sydney FC
http://cache.images.soccerway.com/new/teams/4295.gif
Dette var da innmari trist og flaut både for Ben Høst og klubben. Var det virkelig ingen fotballfrelste i Sarpsborg som så denne likheten (les: kopieringen) tidligere?
“Opphavsmannen bak SFK Spartas logo hevder han aldri har sett logoen til Sydney FC”
Er vel litt for mange detaljer som tilsier at det er umulig. Kan han ikke bare si at dette var dumt av meg og legge det bak seg.
Bedre å satse på noe som er litt mer særegent for distriktet, kanskje? Hvilken klubb i internasjonal fotball kan med hånden på hjertet si at den aldri har brukt en fotball?
Trist, ja. Og hvor langt har man egentlig kommet med logobruk i forhold til drakter osv…? Jeg synes SFK Sparta burde ta en ny uavhengig vurdering av forslagene fra logokonkurransen i høst, og samtidig åpne for at det kan sendes inn nye i løpet av denne uka. Tipper mange hoder har “modnet” litt siden sist, slik at nye logoforslag kan bli bedre :-)
Ellers kan de vel gjøre som andre klubber gjør. Få en profesjonell til å lage en logo til klubben fra bunnen av… Har alltid ment at slike konkurranser kun er ok (legg merke til ok) til idèmyldring. Så klart å tydelig at noen kom med seriøse forslag, noen kom med tulleforslag (som f.eks. FFK’s logo i blå/hvit), mens andre kom med egne versjoner av andre klubbers logoer.
Vi ser jo nå hvordan utfallet av en slik konkurranse har blitt…
Tror neppe den jevne fotballfrelste sarping kan lastes for ikke å ha oppdaget likheten med logoen til en totalt ukjent australsk fotballklubb…
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Tuneflue-logoen er den beste logoen. Gå for flua, Hammerstad!
Du tar desverre feil Jan Oscar Bekken Gjestad. Jeg var med på konsultativ basis i produksjonen av denne logoen og så den ble bygget opp fra grunnen. Ingen annen logo ble brukt som “mal”. Om du tenker over det så er det garrantert noen 100 000 fotball klubb logoer i omløp i verden og da er det garrantert at det finnes noen som ligner hverandre.
Til Jan Oscar. Helt enig at dette er trist og leit. Det er jo helt klart at dette er et rent plagiat. Skulle ikke forundre meg om denne Høst muligens har studert i Australia. men Jan Oscar, jeg er rimelig opptatt av fotball, men hva som skjer utenfor Europa er nok vanskelig å vite så mye om for de fleste av oss , spesielt fra fotballnasjonen Australia. Så all honnør til den personen- Tobias N. ? som fant dette ut . ellers kunne dette blitt pinlig. Jeg har overhodet ingen tro på at dette er tilfeldigheter.
Øy Ronny!
Hvordan i all værden kan du vite om dette er et plagiat eller ikke? Det irriterer meg at folk kommer med beskyldninger om noe de ikke har noe bakgrunn for å si. Det fins sikkert flere millioner logoer i værden og da er det vel ikke så rart at noen har litt likhetstrekk? Det fins sikkert mange logoer i værden som kan ligne på hverandre hvis man begynner å sammenligne litt! Skjerp dere!!!
De tre buene i skjoldet på Sydneys logo er noe av det som gjør den elegant. De reflekterer buene i Sydney-operaen, og skaper en flott helhet. Noe av problemet med å la seg inspirere av andres design er at slike detaljer blir uten mening i den “nye” logoen. Et design skal ikke bare se pent ut; det skal bety noe. For øvrig er detaljene for like – for ikke å si eksakt samsvarende – til at dette kan være tilfeldig. Korrekt nok, det er mange logoer som ligner på hverandre, men her er det for stor detaljlikhet til at den forklaringen er helt til å tro på.
… og for å gjøre det helt klart; jeg mener opp-ned-buene på skjoldet, som reflekterer operabygningen i topp på selve skjoldet. Flott detalj!!! Gratulerer til den som laget Sydneys logo.
Det er naturligvis en kopi, men det er mulig Ben Høst ikke lyver når han sier han aldri har sett Sydney FC sin logo.
Kanskje det ikke en gang er Sydney FC som har den opprinnelige logoen?
Velg Tuneflue-logoen, den er genuint nyskapende!
Her er bildet Jon Leknes forsøkte å laste opp. Leknes poeng var altså at det kanskje ikke er Sydney som har den opprinnelige logoen.
Er vel litt for mange detaljer som tilsier at du ikke har kopiert synntes d er forferdelig dårlig ovenfor alle vi som har stemt..patetisk!
marius knutsen du kjønner vet at d er en kopi?
Mitt hovedpoeng var ikke at Sydney kanskje ikke opprinnelig hadde logoen – det tror jeg nok de hadde selv om vi ikke vet sikkert.
Derimot var poenget at Ben Høst meget vel kan ha snakket sant da han hevdet han ikke har sett/kopiert Sydney FC sin logo – han kan ha fått den f.eks. fra Surat FC sin, eller noen andre dersom det eksisterer andre identisk like.
Men at det er snakk om en kopi er det naturligvis ingen som helst tvil om – blir for dumt dersom det ikke kommer en innrømmelse om det.
Det er hvorvidt det spiller noen rolle at det er snakk om en kopi som er det eneste viktige spørsmålet.
OK.
Logoen til Sydney FC betyr noe for laget og klubben. Fotballen for sporten og operahuset med/uten broen i bakgrunnen. Alle elementene har en betydning tilknyttet klubben og byen.
Logoen til Surat vet jeg ikke hvor seriøst jeg skal ta, da utespillerne spiller med sorte Liverpool-drakter og keeperen med rød Man Utd drakt!
Så har vi SFK Sparta da… Fotballen har sikkert samme betydning som i logoen til Sydney, og borgen har vell ett og annet med byen å gjøre. Men resten?..
SFK Sparta klarte ikke å redde Adeccoligaplassen sin sjøl, så da kan de vel liksågodt rappe en logo fra en klubb på den andre siden av jorda, så er det problemet løst! :D
He he
Skremmende dårlig historiekunnskap, Tobias. Er du fra Fredrikstad, eller :-?
Kan det være slik at det finnes et utvalg med “basislogoer” et eller annet sted, som designere bruker som utgangspunkt for videre arbeid med logoen for å gjøre den til “sin” med diverse personlige preg? Hvis det er flere som er så like som disse så kan det jo tyde på det!? Men det kan vel Ben Høst kanskje gi et svar på…..?
Jarle, klar det finnes “maler” for slikt!
Om ikke Høst har sett Sydney sin, så har han nok sett en tisvarende et annet sted.
Når det er sagt, synes jeg logoen i seg selv er fin og at den bør kunne brukes…
I så fall vil jeg ikke karakterisere det som plagiat. Da vil jeg si at malen er et verktøy i arbeidet med å lage en logo. Jeg syns også at logoen er fin og jeg syns han har gjordt en bra jobb. Det kunne vært artig å sett “original-malen”.
Jeg vet ikke hvilken bakgrunn de ulike samtaledeltakerne har fra design. Selv har jeg arbeidet i reklamebyrå- og designmiljøer fra midt på 80-tallet, og vet en god del om det. Det er i alle fall fire svar på spørsmålet: 1: Ja, det finnes selvsagt bøker og CD’er med “freeware” i form av tegninger, bilder, symboler og så videre, som alt kan brukes fritt. 2: Hvis man setter sammen slik “freeware” på en genuint nyskapende måte, vil det nye verket likevel kunne betraktes som designerens eget åndsverk. Vi kan selvsagt ikke utelukke at i alle fall deler av sydneylogoen er kopiert fra annet hold – men den er etter min mening likevel så kompleks at den uten tvil er et eget åndsverk, uansett de enkelte delenes opphav. Og 3 – som er det viktigste: Dette er likevel en avsporing av debatten. Den dreier seg om hvorvidt SFK Sparta-logoen er kopiert, eller om den er bygget opp fra grunnen av – uten “mal” å gå etter. Det siste er påstått i denne debatten, men enhver ser at det ikke kan være tilfelle. Hvorvidt det er Surats eller Sydneys logo som er utgangspunktet er uvesentlig; poenget er at SFK Sparta-logoen er kopiert, speilvendt og tillagt borgen. Rent juridisk er det fra advokathold gitt uttrykk for at den ligger sterkt opp mot plagiat. Det er et syn jeg deler, og det er utgangspunktet som ideelt sett burde ligget til grunn for klubbens fortsatte ønske om å bruke den. Litt flåsete sagt: Hadde dette vært en Frøken Norge-kåring, er sjansene store for at kronen hadde gått til nummer to. Jeg forstår godt at konkurransedeltakere som faktisk har skapt sine egne design føler seg sviktet når vinneren viste seg å være “litt for inspirert” fra annet hold. For ordens skyld: Jeg deltok ikke med noe design selv; jeg synes bare debatten er interessant rent prinsippielt. Det fjerde svaret er at profesjonelle reklamebyråer og designere i svært liten grad bruker slik “designfreeware” i sitt arbeid, men det har ingenting med denne debatten å gjøre.
Si meg. Har ikke denne saken snart gått litt vel utover sine egne proposisjoner??
Her har en ikke formelt nystartet klubb i samarbeid med lokalavisa utlyst en upretensiøs konkurranse om utformingen av logo. Premien til vinneren var i kategorien ”knapper og glansbilder”.
Hvem gjør slikt? Svaret er selvfølgelig: amatører
Hvem melder seg på slikt? Svaret er selvfølgelig: amatører
Hva er det som kommer inn av konkurransebidrag? Svaret er selvfølgelig: amatørhåndverk.
Altså:
Amatører har dermed henvendt seg til amatører og fått amatørhåndverk.
Kan vi bli overrasket over at det i denne sammenhengen benyttes wizards, freeware, cliparts, sjablonger og eller ferdige utarbeidede maler?
Kan vi da, i denne sammenhengen, bringe inn tema som åndsverklov og andre juridiske formalia? Personlig anser jeg ikke dette som mer åndsverk enn en Powerpointpresentasjon raska sammen på 8 minutter på en PC med 3 minutters oppstartstid.
Så hvor ligger den egentlige problemstillingen? Hos den som utarbeidet forslaget? I den ikke våkne jurykomiteen? Hos utformerne av konkurransekriteriene? Eller hos oppdragsbestillerne?
Ikke vet jeg, men jeg innbiller meg at i en hver profesjonell sammenheng ville det, i forbindelse med noe så sentralt som utformingen av den fremtidige logoen, vært naturlig å kun henvende seg til et profesjonelt miljø.
Til firma som virkelig jobbet med åndsverk, firma som naturlig tar seg betalt for hva det var verd, firma som aldri gav fra seg åndsverkrettighetene og som visste å ta seg betalt for all framtidig benyttelse av logoens bruk.
Skal man virkelig bringe inn juridiske elementer som ”Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. av 12. mai 1961” bør man også se på muligheten for å anta at nettopp det å utlyse en engangspremiert, men ikke (!) honorert, amatørkonkurranse i lokalavisa kan være et bevisst forsøk på å unngå følgende av den såkalte åndsverkloven.
Dette blir noe reduksjonistisk/dekonstruktivistisk for min smak. Det dreier seg om vår felles fremtid. I Sarpsborg.
Bare ‘vinneren’ gir fra seg reisegavebrevet, så er jeg fornøyd jeg!
Og legg merke til, jeg kaller ikke ‘vinneren’ for juksemaker pipelort. Vi må holde en skikkelig tone her inne.
Beste herr Torstein Viddal
I et enkelt forsøk på å svare i dine termer og formuleringer:
Dersom du frykter en framtid preget av reduksjon og dekonstruktivialisme . . . syntes du det da er helt greit at de tilstøtende samfunnsprosessene er amatørhåndverk utført av amatører eller ser du for deg et eller flere profesjonelt ledet organ hvor man ihensyntar handlinger og metoder gjennomført etter de lover, regler og normer som er vanlig å benytte for tilsvarende arbeidsfelt.